Thank you for dropping by. Love you!

Jul 10, 2011

menolak yang lebih baik bukan bermakna kita rugi.

Hello. Assalamualaikum.

Hari ni 10hb, meaning that my last day nak wat confirmation dengan pihak MARA either nak terima offer diorang or not. Ok, for those (member-member lama) yang tak tahu, hari ni aku nak confess la sikit. Pasal interview Mara yang hari tu, sebenarnya memang aku pass.

Sebelum tu, baca sini dan jugak sini.

Mungkin ada sesetengah je yang taw. So, to make it clear for everbody, lebih baek aku post aje dekat cni kan. Harap-harap korang baca la. Kat korang-korang yang aku tak sempat nak mesej tu, harap-harap no heart feeling la ngan aku yer, sebab dua tiga hari ni aku pon tak berapa betul. DILEMMA.



Sesetengah orang mungkin cakap why nak fikir panjang-panjang lagi kan. Terima je la offer tu, bukannya senang nak dapat offer belajar kat luar Malaysia, under MARA lak tu. Aku yakin 100% yakin, dala ramai-ramai yang dapat, aku sensorang je yang tak konfident nak terima ke tak offer ni. The reasons is, aku taw yang aku bukan la otai subjek biology dan aku taw minat aku bukan menjurus ke arah Medic.

I'm more to Maths okay. Yang lebih parah lagi, subjek yang memerlukan memorising ni la yang selalunya jadi subjek killer aku every exam yang aku sejak dari zaman comot kat sekolah rendah lagi. Even though aku manage untuk dapat A or lulus, tapi orang yang selalu ada dengan aku je yang tahu macam mane seksanya aku belajar untuk memorise everything. Penat dowh camnieh hahax.

Orang yang dekat dengan aku selalu cakap, ' Engkau ni tak pernah-pernah settle dengan masalah dilemma. Dilemma, dilemma dan dilemma' .Hm. Even mak aku sendiri cakap macam tu. Sampaikan dia pesan dekat aku, 'Jangan nanti nak kawen pon engkau jadi macam ni jugak' *errr..??

To decide something for the sake of our future is not that easy right? To be frank, this is the first time aku rasa terbeban yang amat. Sebelum ni, aku memang seorang yang susah nak decide something. Tapi, aku rasa this time is the hardest one. Kalau salah pilih, memang merana la aku, gelap masa depan. Aku tak taw nak tanya sape, nak share ngan sape. Not because aku takde kawan or what, tapi sebab takde orang yang betul-betul faham perasaan aku. Hanya orang yang macam aku je yang akan faham aku. Eh, ape aku melalut ni. Just ignore ok. :P

Ok, tadi aku dah google la pasal mende yang akan belajar bila amik medik nanti, and i've found this. Klik je kat situ kalau korang nak try usha. Then, first thing comes in mind

"Yeah. Reject the offer"

Pastu, akak aku datang umah, than aku cite la aku dapat offer, but aku belom wat decision. Than akak aku kata, 'Takkan la engkau nak giveup awal-awal lagi, try pon belom. Lama-lama u'll get used la dengan medic tu'. Then, aku mula rasa

"Ok, aku kena fikir balik pasal ni"

Hmmm. Giler betul kan aku ni. Tapi last-last jawapan aku REJECT adalah yang terbaik. Aku tak pernah berharap untuk jadi seorang doktor yang kaya raya tapi asyik stress aje, tapi aku nak jadi seorang yang yang sentiasa gembira dengan ape yang aku buat, ape yang aku belajar. USM is waiting. So, i think this is the best choice.

Dengan bangga aku tolak. -.-'

Menolak tawaran yang sangat HEBAD bukan bermakna kita menolak peluang untuk menjadi salah seorang yang berjaya. It's just we have to think and give some time and space to ourselves to succeed like others in different ways. In our own ways. Mungkin ada hikmahnya. Well, everything happens for reasons. :)

Pendapat anda? *nak jugak tanye pendapat orang HAHA.

gtg~
c ya!

4 comments:

ainondreamergirl♥ said...

haha. aku pehe betapa azabnya noya belajar bio since sek lg. bila bio, noya tidoww. hahaha

nadia fatihah said...

hahaha. mase dok matrik ak xtdo, tapi tiok :P

Anonymous said...

nawok banga lahh ngaji bio since skolah rendah..sapo aja mu??

hahaha.

nadia fatihah said...

bilo aku oyak blaja bio since skolah rendah. aku kate killer subjek sejak sekolah rendah ialah subjek hok perlu memorising. ahahahahaha :P