Thank you for dropping by. Love you!

Jun 30, 2011

interview mara

Hello. Assalamualaikum.

First of all, credit to Azeelia Nadhirah sebab tanye aku tentang interview MARA yang aku dah pergi minggu lepas. Actually, aku dah lupe pasal ni, naseb baik ade orang tanye kan? hehe ^.^

Ok, aku dah lupe exact date tapi around 17th May kot, pihak MARA call rumah aku, bagi berita yang boleh buat jantung aku shock ! Memang aku tak pernah terfikir nak dapat offer interview dari MARA untuk buat Medic for twinning program UKM-UNPAD. *untuk sape-sape yang tak tahu, UNPAD - Universiti Padjadjaran, Bandung. Meaning that 3 years in Bandung & 3 years in Malaysia. Sangat tak sangka sebab aku punyer pointer pon biasa-biasa je. Takde la sampai 4flat. Well, tuah kucing nampak di kaki, tuah manusia takde sape yang taw kan? :D Awal-awalnya aku memang taknak pergi pon interview tu. Yela, dah jauh kan, interview kat HUKM Cheras, rumah aku ni pulak dok kat Kelantan. Tambah-tambah pulak, bila aku roger kat mak aku, dia senyap aje. Hmm. Dah reaction mak aku macam tak brape nak ON je, aku pon wat dunno je la. Then malam tu akak aku call cakap setuju nak hantar aku. Rase bersalah menyerbu kat kepala aku ni ha. Yela, abang ipar aku tu dah la bz-man, kerja banyak, pastu kena cuti pulak sebab nak hantar aku. Tapi  aku setuju jugak last-lastnye,,,peluang ni haha :p

20th June :

pic : ehsan google!
Hari interview. Biasalah kan MARA, interview one-by-one. Aku pulak tak biasa interview macam tu. Aku pernah la pergi interview JPA, tapi interview dia wat by group. So takde la nervous sangat. Kalau stuck pon, membe boleh tolong kan. Hari yang meeemaangggg sangat bertuah bagi aku ; i'm the 2nd person to be interviewed. *OMG ! Mau nye senak perut aku kejap. Nervous babe!

Tapi bila masuk Okay aje. Dua orang panel dah tersengih tunggu aku. Both of them are women. *naseb baek hehe.
1st Q's , what language do you prefer? *mak aii. kata interview MARA fully english, ni ape kes dia tanye macam ni. nak jerat ke ape? tapi aku jawab je, i'm comfortable with both. *lagi selamat.
2nd Q's , why u choose medic? Part ni memang aku rembat la sebab sepanjang hidup aku memang tak pernah terfikir pon nak amik medic. plus, bio memang sentiasa jadik subjek killer aku time exam. Tapi result tak lah teruk sangat, just oke oke aje.
soalan seterusnye tu aku dah tak bape ingat sebab mostly ade kaitan ngan jawapan aku kenapa nak amik Medic. Ade la satu soalan yang paling ta ley blah bagi aku, panel tu tanye " Have u ever thought to quit ur study if u found that studying Medic is very very hard? or u want to hang urself anywhere when u could not handle ur study anymore?". Ffuhhh~ I never thought of that la mam. I'm muslim haha.

Overall, aku tak rase pon dia punyer interview susah. Cume aku je yang tergagap-gagap sebab terlampau nerbes. Lagipon interview tu about 10minutes je. Pesanan ikhlas dari aku, kalau nak attend mane-mane interview, jangan la gabra sangat macam aku. Nanti semua tak jadi, otak lak jadi blank, lidah pon jadi clueless, last-last korang spechless. HAHA. Yang penting, don't memorise things. Jawab secara natural, kay? Pastu, nak masuk bilik interview tu, bace la selawat dan ayat seribu dinar dulu. Insya-Allah semuanye OK. ^_~

21st June :

pic : ehsan google !
Hari test. Dua test yang jawib dijawab ; psychology test and teory test. Psycho test tu aku tak kesah sangat. Sape-sape yang pernah jawab test Munsyi, ala test yang nak masuk USM tuu, ha lebih kurang macam tu la. Jawab YES and NO aje. Cuma kena alert ngan ayat pasif @ aktif dye tu je. Yang tak ley blah-nya test ni ade 567 soalan kala tak silap aku. Plus-minus la, aku pon da lupa. Bapak penatnye tangan aku nak menanda. Dah la soalan lebih kurang sama je. Hm. Teory test pulak, bapak la susahnya. Bayangkan, otak aku yang dah berkarat sebab dah dekat dua bulan tak sentuh buku, tiba-tiba dapat soalan yang ada kira-kira tapi tak bole pakai kalkulator. 100 soalan, including Maths, Bio, Physics and Chemistry. aduhyai bapak, mau pitam di situ jugak rasanya. -.-'

Dua hari yang amat memenatkan bagi aku. Tambah-tambah pulak abag ipar aku sesat mase nak cari HUKM. Balik aje dari jawab test, aku dapat rase dahi aku panas. Bintang berlegar-legar dekat kepala aku. *errr,,,exam fever ke haha. Anyway aku saje post pasal ni, mane la taw kot-kot ade junior tahun depan dapat p interview sama macam aku jugak. Tuah orang kita tak nampak kan? Harap dapat la bagi gambaran macam mana perjalanan interview tu walaupon aku takde la membantu sangat hoho.

Result interview aku akan keluar esok. Aku takde la berharap sangat sebab aku taw aku bukannya bagi yang terbaik pon. Kalau xdapat pon, aku takde la frust sangat. Kalau dapat, Alhamdulillah. Macam tu je la hehe.

more infornation about MARA interview, click this. Memang sangat membantu ;)

enuf dulu. gtg~
c ya!

3 comments:

Anonymous said...

haha.so,ak neh mmg baek lah.tlg peringat kokre.muahahaha.

nadia fatihah said...

hahahah. agak la kot~ wakakakaka

Anonymous said...

akak nak tanya, program ini akak apply or orang Mara call? akak dapat program ini lepas spm atau lepas matriks or asasi? thanks akak :)