Thank you for dropping by. Love you!

Aug 17, 2011

bila cikgu tak bertauliah menjalankan tugas..

Hai !

pic : ehsan gugle.

Today is a very hectic day for me. Ter-speaking pulak. Maklumla dah lama tak practise MUET macam kat kolej dulu. Ehem.

Penat yang tak terhingga. As for now, aku tiap-tiap hari, dari pagi sampai petang kena p tolong mak aku wat bisnes kueh raya. And u know what, 2 minggu lagi lebih kurang nak raya kan? Beribu-ribu lagi tempahan biskut tak siap. Kaler mata aku pon dah jadi wane kuning semacam, sebab lama sangat tengok tepung adunan. Ngahaha!

Hari ni aku terpaksa siapkan order yang orang nak datang amik hujung minggu ni. Ape lagi, marathon aku sorang-sorang dalam rumah. Ade sepupu pon cesdale jugak. Selamba dia tinggal aku sensorang buat kueh raya. Kalau ada dia cepat la sikit kerja aku. Bole la aku suruh dia wat. kahkahkah.

Drop the subject.

Tengah-tengah syok layan perasaan sensorang, mak sedara aku mintak tolong mark paper student dia. Student standard one, ape la sangat kan paper dia. So, aku terima aje la. Bukan susah pon. *berlagak



Ok, nak buat confession sikit. Malam ni aku skip terawih. kehkehkeh.

Before g terawih, ade 4 bungkusan mak sedara aku tinggalkan dekat aku. Paper yang aku kena mark lah tu. Hamekkau. Ingatkan sikit. Tapi takpe, standard one je pon. *still berlagak lagi

Setelah sejam berlalu, korang taw ape yang jadi?


Guess what? Aku tertido dekat meja. Penat dok terlentok kat meja, aku p berlunjur dekat sofa sebelah meja tu pulak. Ni lah yang jadi bila cikgu tak bertauliah duduk marking paper! kehkehkeh. 

Penat dowh nak mark paper. Plus pulak bila budak-budak bagi jawapan yang memang takde dalam skema. Jawapan tak salah, tapi tak 100% betul la. Camane nak tanda? Pening..pening. Lalat pon tak sepening ni. Ngahaha!

Moral

Jangan ingat jadi cikgu ni senang. Nak layan karenah budak-budak ni pon satu. Yang kecik dengan cara budak kecik dia lah, tak dengar kata. Yang besar dengan cara tak sememeh dia lah, ponteng kelas segala bagai.

And, bukan mudah nak ajar student something sampai dia faham. Andainya student dia tak faham mende yang dia ajar, masa exam nanti dia jugak susah. Pening nak mark paper budak yang jawab entah pape tu pulak kan? kehkehkeh.

Konklusinya, jangan amik risiko untuk jadi seorang cikgu. ngeh3!

p/s : to our teacher-to-be Amira, maap yer. kihkihkih!

c ya!

24 comments:

Schafiq Hasyriq said...

sambil bg mark kt student tu, jgn lupe tanye skali nk order biskut raye ke x =p

nadia fatihah said...

@schafiq : hahahhaa,,ape pon ta bley la. :P

Shafiq Hashim said...

Owh Cikgu Rupanya...Selamat Berpuasa..

nadia fatihah said...

@shafiq hashim : erk? bkn cikgu lah. haha :P

jaya jr said...

memang bukan senang pon jadi cikgu..tapi gaji tetap..keje kompem tu yang diutamakan zaman skang ni

anamizu said...

cikgu2 mesti dpt kad raya byk nti.hehe

vendoline said...

wow banyak dpt upah buat kuih aye tu.hehe
leh la bg wit aye
singgah, komen and follow :)

KUKUMALU said...

Being a teacher is not an easy task..

btw, im not a teacher to be..hee

nadia fatihah said...

@jaya jr : ha'ah, betul tue,,keje konpem tu penting skng ni..klau x makan pasir laa.

nadia fatihah said...

@anamizu : haha, byk kalau cikgu tu baek ngan student dia,,kalau yg macam singa, student pon takut nk bagi kad raya. kehkeh

nadia fatihah said...

@ady fee : haha, takde lah..mak bagi sposen dua je...kedekut kann.. hahahha

nadia fatihah said...

@kukumalu : hahha. eh? mesti xnak kerja susah ni. hahax..tapi kerja lain pon same gak susahnye. :P

Kancil 8349 said...

Baru terbaca entri nie...mana2 kerja pun tetap ada risikonya...kalau dah minat pada profesion tersebut tidak salah...yang penting bersedia menghadapi segala cabaran dan dugaan terutamanya murid2 @ pelajar2 sekolah

nadia fatihah said...

@kancil 8349 : yerp betul tu, semua kerja ade risiko dia kan..yang penting minat kena ade,,so that walau sebanyak mana cabaran pon, kita bleh lalui dengan tenang :)

ifwat said...

nak jadi cikgu boleh, tapi jangan ajar ajaran sesat suda.. haha

nadia fatihah said...

@ifwat : kahkah. kalau bagi ajaran sesat pon bukan budak2 taw. teacher is always right kan? kikikiki

Anonymous said...

hahaha.. mesti klaka kan jwapan2 diowng kt paper tu.. hahaha..

shah URL said...

waahhh kesian diaaa :)

Rushing dan penat kan raya.

Sy pon sama. tu yg update blog je mst tertido.

x sombong :P , just kurang cas bateri bulan pose ni :D

AMIRA said...

hahahahahhahahhhahahhhahahhahahhhaahahahaha. ok cukup :P

teacher-to-be nk ngomeng sket yea, cgu tuu perlukan ksbrn. aku kann kann sgt sbar. kahkahkah.

konklusi mu tuu tukar sket. pilih dua kerjaya yg sesuai ngn jiwa. jgn tamak. nk jd cikgu ke nk jd bisnes womengg ? hahahahaha. jgn gabung dua krjaya skaligus utk mndptkan kekayaan duniawi. hahahahaha :P

for past fews years , aku hok keno mark papers. beralih ko mu plop eh? so congratz then youuu. hope evrythng will be fine till the end of ramadhan. kahkahkah :P

nadia fatihah said...

@cik pika : hahahaha,,agak kelaka laa..pening den nak mark. kihkih :P

nadia fatihah said...

@shah URL : hihi, ye ker?

tak la, hari tu saya gurau2 je ckp awk sombong..terasa pulak dia. :P

nadia fatihah said...

@mira : Ok, aku memang hangennn dgn mu. cesdale punyer budak :P

hotakk mu penyabar la konon. nk jluak aku. hahahaha :P

cikgu or bissnesswomen???? hahahaahhaha. this Q u shud ask ur mom lahhh,not me! kahkahkah~

tu lah pasal,,aku plop keno mark,,tapi xpo..ade upah. kahkahkah :p

Shorim Kasih said...

begitulah tugas seorang guru..

nadia fatihah said...

@shorim kasih : heeee :D