Thank you for dropping by. Love you!

May 24, 2011

Unit Pengambilan Universiti

Assalamualaikum.

Tolak dengan hari ni, aku ade dua hari lagi masa untuk fikir betul-betul untuk mase depan aku ni. frankly speaking, i'm still confuse of choosing the right course for my future. Dah banyak blog aku terjah, nak tnye pendapat orang. Ade jugak aku usha-usha my mom's view. Yela mane la taw kan, kata-kata mak tue kadang-kadang bagi kita ilham. Alih-alih aku pulak yang kena hentam dengan beliau. Full blast tuh dye bagi. Fffuhh ~

Ade la satu blog yang aku dah terjah. And i really admire HER. Blog KAK FL. Bace dia punyer entry betul-betul bagi aku inspirasi. Terkadang ade gak rase nak amik medic gak, tapi aku taw aku tak mampu. Yela kan,dah nama lagi aku ni lembab bio. Tapi yang herannya, time exam boleh pulak aku score. *wondering~
Kak FL tu, dye punyer journey of life after SPM sebijik same macam aku. Engineering aku benci, Medic pon aku kureng. haih~
Lepas SPM, aku apply scholarship JPA untuk further study kat overseas dalam bidang Farmasi. Tapi dengan perasaan tak bersalahnya JPA reject aku. But before the result for JPA had came out, intake pertama untuk program matrikulasi dan asasi dah keluar. And i got both. Asasi Sains Kesihatan Bersekutu kat UIA dan program matrikulasi setahun kat Kolej MARA Kulim. Alamak, dua-dua aku taknak. Tapi ended aku sambung gak blajar kat matriks. Aku taw ramai yang terkejut. Dengan result aku yang orang boleh kata gempax tu, aku masuk matriks je. Tapi aku pekakkan telinga je bila orang tanye kenape aku bangang sangat pi masuk matriks. Ai, suke ati la. Asasi kat UIA tu 2 tahun, matriks setahun. Bukan ke lagi bangang ke kalau aku masuk asasi. HAHA. Setelah mengharungi pahit getir suka duka tekanan jiwa dekat Kolej MARA Kulim, ALHAMDULILLAH aku dapat an unexpected result, 3.83. Walaupun tak la sehebat warga-warga 4flat, tapi aku taw memang salah aku sebab banyak sangat berpoya-poya masa SEM1 dulu.

tue semua kisah dulu, dari benci bertukar kepada suka blaja di matriks. papepon, lain orang lain tanggapan. nasihat ikhlas dari penaja, kalau nak masuk matriks yang orang kata last choice untuk majoriti SPM leavers, kita kena pandai cari kawan & kena pandai adapt dengan suasana baru. Jangan nak terpengaruh dengan keadaan sekeliling. Nie tak, orang dok tengok movie, kita join sekaki. *aku ler tu. Alahai~

Back to the problem, UPU memang dah putar kepala aku 360 degree. Pusing aku dibuatnye. Entah la, aku pon tak faham kenapa la aku punyer pendirian ni tak pernah tetap. well, aku masih ada 3 kali lagi baki kemaskini.


Farmasi, Dietetik, pure Math, pure Chemistry. Mane satu yang patut aku pilih? Zaman sekarang ni, kita dah tak boleh nak fikir minat je, masa depan pon kena fikir gak. Aku tersangat la risau bila fikir pasal kerja. Yelan kan, sape yang nak blaja susah-susah, ended jadi suri rumah. And one more, aku konfius sangat, ape bezanya Sains Pemakanan dengan Dietetik. Entah dekat sape la aku nak tanye.

Well, to anyone who think his/her idea could assist me in finding the solution for this problem, please kindly share it. :)

gtg. nunite ~ :D

No comments: